Vijftigplussers achter het stuur van elektrische auto’s, dat is de formule van Taxi Electric van Ruud Zandvliet en Edvard Hendriksen. ‘Met een taxiservice kunnen we het goede voorbeeld geven: de taximarkt is één van de meest vervuilende sectoren in onze samenleving’, vertelt Zandvliet in een interview met Follow the Money.

taxi

Investeren in vijftigplus

Sinds 2011 bestaat het bedrijf, dat inmiddels roeit met 33 elektrische auto’s en ‘zo’n tachtig man’ personeel, maar nog steeds de enige elektrische taxiservice van Europa is. De twee duurzame ondernemers putten hun werklieden vooral uit vijftigplussers. Een bron die met de crisis bijna onuitputtelijk lijkt. “Het is heel moeilijk om op die leeftijd nieuw werk te vinden”, legt Zandvliet uit. “Maar ze zijn nog heel geschikt. Als iedereen vijftigplussers zou aannemen, zou de wereld een stuk leuker zijn!”

Maatschappelijk ondernemen trekt de klanten, vriendelijkheid zorgt dat ze blijven

De twee heren leerden elkaar kennen tijdens hun studie economie, en vonden elkaar in het feit dat ze ‘het nastreven van eigenbelang’, dat de moraal van de studie lijkt, niet aanhingen. Daarom besloten ze de wereld het goede voorbeeld te geven, in een sector waar het bijna onmogelijk leek. Want zelfs op een vervuilende markt kan verduurzaamd worden

“Wij zijn de vriendelijkste taxiservice van Amsterdam. We concurreren niet op prijs, maar op service en duurzaamheid.”

De doelstelling voor de toekomst? Over vijf jaar zouden de heren graag zien dat in alle grote steden van Europa groen-witte Taxi Electrics rondrijden. Maar vooral, dat dit voorbeeld de taximarkt (als ook elke andere markt, overigens) laat zien dat het kan en loont om duurzaam te ondernemen, en dat ondernemers gemotiveerd worden hun formule te verduurzamen.

 

Tags: , , , , ,