Green key

De Green Key is het internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche en in de markt voor vergader- en congreslocaties. Het keurmerk laat zien dat een bedrijf serieus bezig is met duurzaamheid, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), de natuur en het milieu. Horecabedrijven werken hard om aan de eisen voor de gewilde zilveren en gouden Green Keys te kunnen voldoen.

De Green Key staat garant voor de vrijwillige inzet van de horecaondernemer om meer te doen aan het milieu dan de wet- en regelgeving van hem of haar verlangt. Door de Green Key laat het bedrijf het duurzame imago zien aan zakenrelaties, overheden en niet vergeten aan de gasten. Nederland is in 2007 overgegaan van de Milieubarometer naar de Green Key. Green Key Nederland heeft vier niveaus: brons, zilver, goud en sinds kort zelfs diamant. Met verschillende eisen voor de verschillende branchegroepen, variërend van dagrecreatie tot passagiersvaart en van strandpaviljoens tot bungalowparken.

Verplichte maatregelen en normen

Een Green Key krijg je niet zomaar. Ondernemers moeten veel maatregelen nemen op het gebied van MVO en milieuzorg, een aantal van die maatregelen (dertig stuks) zijn verplicht, de andere veertig normen zijn optioneel. Aan hoe meer optionele normen een bedrijf voldoet, hoe hoger de gradatie van het keurmerk is.

De maatregelen richten zich op het gebruik van energie, gas en water, duurzaamheid in het management, de interne- en externe communicatie, het vervoer, het groenonderhoud, papierverbruik, duurzame inkoop, afvalmanagement en food & beverage om maar wat van de eisen te noemen. Bedrijven moeten om te beginnen voldoen aan de basis milieunormen zoals het registreren van hun verbruik aan water, gas en elektra en hierop besparen. Ook moet de hoeveelheid restafval verminderen. Opties zijn onder andere milieubewuste schoonmaakmiddelen, het gebruik van duurzame energie en het zuiveren van het afvalwater. De normen voor de Green Key’s zijn vastgesteld door het bestuur van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK) en deze worden elke drie jaar herzien. De keuringen worden uitgevoerd door externe keurmeesters. Bedrijven die op zoek zijn naar een passend Green Key bedrijf om diensten af te nemen kunnen in de etalage op de website van Green Key Nederland kijken.

Duurzaamheid is belangrijk voor consument

Veel kleinere hotels zijn nog druk bezig om aan de eisen van het keurmerk te voldoen. Het belangrijkste is natuurlijk dat op deze manier een positieve bijdrage wordt geleverd aan het leefbaar houden van de wereld voor de volgende generaties. Maar om consumenten te trekken is het keurmerk ook belangrijk. Circa zestig procent van de consumenten kijkt steeds vaker naar duurzaamheid bij het kiezen van een product, winkel of restaurant. De verkoop van duurzame voeding door consumenten is in de horeca explosief gestegen. Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Steeds meer mensen vragen zich af waar een product vandaan komt, of de mensenrechten tijdens de productie niet geschonden zijn en of het product gezond is. Daardoor komen steeds meer biologische producten, seizoengebonden streekproducten en fairtrade producten op de markt én op de menukaarten in de horeca.

 

Tags: ,