Als het aan GroenLinks in Provinciale Staten ligt, is het afgelopen met nieuwe Rijnlandroutes of Blankenburgtunnels. Liever wordt er geïnvesteerd in de fiets, het openbaar vervoer, en natuur. En een half miljard euro is hier een prima bedrag voor, zo blijkt uit hun programma voor de Statenverkiezingen van 18 maart 2015.

Huri Sahin, lijsttrekker GroenLinks Zuid-Holland

 

Van alle energie die opgewekt wordt in Zuid-Holland, kan in 2020 minstens 14% duurzaam zijn. Ondernemers moeten (financieel) gestimuleerd worden groene stroom te gebruiken, forenzen moeten meer gebruikmaken van fietsnetwerken en openbaar vervoer, en het goederenvervoer kan effectiever en schoner op bijvoorbeeld lightrailverbindingen. Bovendien mag de motorrijtuigenbelasting, die de laatste jaren laag gehouden is, weer omhoog.

In tien stappen naar een duurzame economie

In oktober overhandigde GroenLinks Kamerlid Liesbeth van Tongeren al een voorstel aan minister Kamp van Economische Zaken met 10 stappen naar een duurzame deeleconomie.

“In plaats van afzijdig te blijven, moet de overheid in ieder geval zorgen dat de nieuwe deelmarkt toegankelijk blijft voor kleine, lokale en sociale platforms en er gesnoeid wordt in het woud aan regels uit de ouderwetse economie.”
Liesbeth van Tongeren, GroenLinks

De campagne ‘Duurzaam en dynamisch’ van GroenLinks in Zuid-Holland wordt gevoerd door Lijsttrekker Huri Sahin. De opbrengst van de duurzamere maatregelen, zoals de verhoging van motorrijtuigenbelasting, wil de partij gebruiken om de kwaliteit van het leven te verbeteren.

 

Tags: ,